’Platón dialógusaiban jelen társadalmi berendezkedésünkre vonatkozó, kikerülhetetlen áthallásokra figyelhetünk föl. Amikor művet, forrást kerestünk az Évadnyitó Fesztiválra készülő Ódium-artos akciónkhoz, a második körben került elénk. Először politikusaink diskurzusaiból, megnyilvánulásaiból gondoltunk szemezgetni, de Platón menthetetlenül izgalmasabb. Így kikerültük a direkt közlés és humorforrás csapdáját, mely szándékunktól független irányba is elindulhatott volna. A filozófus azzal foglalkozik, mellyel mi is minidrámánkban, az állam építményének a tisztaságával vagy legalább a szándék tisztaságával. Gyakorlatilag egy ideagyűjteménnyel találkozhatott a néző. Más kérdés, hogy mifelé fordítottuk az előadásunkat, az utcai agressziót és egy véres incidens bemutatását gondoltunk a figyelemfelkeltés legfőbb forrásának. Médiaelméleti írások tucatjai foglalkoznak ezzel a kérdéssel, mi válik és válhat hírré, mi a hír, stb... Előre bejelentettük, hogy mi fog történni, elmondtuk az erre vonatkozó médiaelméleti közelítést is, majd amikor a nézők szeme előtt megtörtént az, amiről addig eszmecserét folytattunk, mégis megriadtak, segítséget nyújtottak a színészeknek, vagy elrohantak, de legfőképp ottmaradtak, nézték és elhitték azt, amit épp kísérletileg igazoltunk. Az emberek odahagyva a nagyszínpadon folyó eseményeket, a mi akciónkat akarták látni, a véres incidenst. Borzongást és félelmet akartak érezni, s külön kis csoportosulás alakult ki az ottmaradt vértócsa körül. Igaz vagy nem igaz? Színházi szakemberek fordultak egymáshoz ezzel a kérdéssel, s a beépített jelek ellenére vita tárgyává tették a történetet. A kódokat, az utca emberénél gyorsabban olvasó szakmabéliek idővel összerakták a képet, s dühödten vagy felszabadultan nevetgélve távoztak. A dühöt akciócsoportunk ebben az esetben nem tudja értelmezni, mivel a kukkolás azon nyomban megszüntethető, amint az ember elfordítja a tekintetét a nagyfelbontású látcsőről. A felindult nézők is ottmaradtak az eseménysorozat végéig, s megvárták, míg egy-két bennfentes hangosan bekiabált, ez megrendezett, biztos, hogy megrendezett. Bár a bekiabálók későbbi vallomása szerint, egyáltalán nem voltak ebben biztosak, a színészek meggyőző alakítása miatt.
1. akció: A rosszallást kifejező tekintetek tükrében- Ágens replikál
2009.10.20. 10:49
Más történet, mely mára már dokumentált felháborodásként jelent meg egy fórumon, ahol is kikérték maguknak ezt a művészeti eseményt azok az anyukák, nagymamák, illetve egy-két érintett művész, gyermekeik miatt, miszerint nem lehet egy ilyen akciót gyermekek jelenlétében létrehozni. Érdekes volt végignézni a három operatőr által rögzített videó dokumentációt illetve a fényképeket, melyen az érintett szülők, nagyszülők a veszekedés első pillanataitól a mentők megérkezéséig, illetve a rendőri intézkedésig jelen voltak, azaz önmaguk nem gondoskodtak gyermekeik lelki épségéről. Tizenöt perc alatt egyikőjüknek sem jutott eszébe, hogy elvigyék csemetéiket, még csak át sem karolták őket, a fényképeken és a mozgóképeken jól látható a gyermekek félelemtől eltorzult arca, s az említett hozzátartozók ugyan rosszallást kifejező mimikája, de érdeklődést tükröző tekintetük is.’
Címkék: platón ágens simán éva ódium art 1. akció madák zsuzsanna évadnyitó fesztivál véres incidens az állam őreinek a nevelése
Szólj hozzá!
A bejegyzés trackback címe:
https://odiumart.blog.hu/api/trackback/id/tr101462646
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Nincsenek hozzászólások.
Utolsó kommentek