HTML

Művészeti Akciócsoport

Ódium, mint valaminek a kellemetlen következménye, átka. A lét ódiumaként létrejött kérdésfelvetések, válaszok jelennek meg itt. Nemcsak azok, melyeket e művészeti csoport mutat meg akcióival, hanem a jelen művészeti életében részt vevők akciói is. Időnként a múlt merész művészeinek, gondolkodóinak a tettei, gondolatai is.

Indavideó

Utolsó kommentek

Friss topikok

O. akció: Amy Winehouse-identity theft - A celeb, aki ott se volt

Ódium-art 2011.09.13. 21:26

 Juda Jelinek kritikája az Ágens társulat Ódium-art Amy-projektjéről

 
Amy Winehouse-identity theft

A celeb, aki ott se volt

  2009 nyarán, augusztus 12-én Amy Winehouse Budapestre látogatott egy villámvizit erejéig. Shoppingolással és sétálással töltött egy verőfényes nyári délutánt a Váci utcán, Budapest Oxford Street-jén, autogramokat osztogatott rajongóinak.

Majdnem mindenki számára ismert, hogy Amy Winehouse kicsapongó életével folyamatosan magán tartotta a média és ezáltal a publikum figyelmét, a londoni Camden Town-ban gyakran lehetett látni, sokak által kedvezőtlennek találandó-, jól nevelt hölgyhöz a legkevésbé sem illő állapotban, zárás után iszogatni a Good Mixer vagy a Dublin Castle bárban. Arról azonban kevesen tudnak, hogy hősnőnk még ott is port kavart, ahol ott se volt.

Hetekkel ezelőtt a nemzetközi sajtó-hisztéria révén hozzánk is eljutott a hír, hogy Amy Winehouse, a legendás botrányhősnő evilági karrierjére végleges pont került. A szerencsétlen eset remek alkalmat adott a bulvársajtónak, hogy újra elgondolkoztassa publikumát a halál komorságáról, és éles kontrasztot állítson az élet vidámságával szemben.

Mi pedig, mint minden alkalommal, ha valakit örökre elveszítünk a múltba tekintve próbáljuk felidézni a vele közösen átélt pillanatokat, azokat az eseményeket, helyzeteket, amikor az illető hatást gyakorolt életünkre. Élményeink újrarendezésével, elemzésével jobban megértjük a kettőnk közötti kapcsolatot, és talán a műveletsor végén az egyenlőségjel után lehetőségünk lesz egyfajta végkövetkeztetést hozni; megérteni mi volt az üzenete az adott személy életének.

Elérkezett az idő, hogy felássuk személyes archívjainkban kallódó, kacatnak hitt emlékeinket. Élményeink jelentősege a tragédia után történelmivé nőtt, mivel funkciójuk megváltozott; segíteni a kollektív emlékezést és ezzel hozzájárulni a veszteség feldolgozásához vezető folyamathoz.

Egy magyarországi kortárs utcaszínházat játszó társulat, az Ágens társulat Ódium-art produkciója kuriózum értékű, unikális anyagot jelent éppúgy a kortárs performance művészetek felé érdeklődőknek, mint az AW kultúrkör-kutatóknak. 

2009 nyarán, augusztus 12-én Amy Winehouse Budapestre látogatott egy villámvizit erejéig. Shoppingolással és sétálással töltött egy verőfényes nyári délutánt a Váci utcán, Budapest Oxford Street-jén, autogramokat osztogatott rajongóinak. Röviden ez volt a storyboardja az Ódium-art Amy Project című produkciójának.

Az Amy Project azt vizsgálta, hogy milyen hatást vált ki az utcai járókelőkből egy életre kelt pop ikon megjelenése a város forgatagában. Különös hangsúlyt kapott a járókelők reakcióinak feltérképezése. Ebben a helyzetben egy hamis valóságot tártak a közönség elé egy Amy Winehouse hasonmás segítségével. A visszajelzések vegyesek voltak, a hiszem, ha látom elv nem mindig működött, voltak ugyan akik bedőltek a kamu Amynek és autogramért sorakoztak, ám kételkedők is akadtak nagy számmal.

Az előadást kategorizálni, formabontó volta révén igen nehéz. A konvencionális színházi megközelítést elutasító koncepció új csatornákat próbált nyitni a közönség felé. A teljeskörű dekonstrukció, a tradicionális színházi eszközök és gyakorlatok mellőzésével járt. A performance lerombolta a nézőtér-játszótér hagyományos felosztásának konvencióját, mikor a megszokott befogadólétesítmény helyett az utcát választotta. A valós idejű előadás cselekménye részben, a szükségesség fokáig volt csak megtervezve, ami szabad teret adott az improvizációnak. Ezek a faktorok a bennük rejlő kihívás miatt, szakmailag érdekessé teszik a kísérleti előadást.

A másik érdekes aspektusa a projektnek a média cirkusz kirobbantására tett kísérlet, és ennek tapasztalataiból leszűrt következtetések rendszerezése volt. A társulat az előadást megelőzően internetes threadekkel próbálta elültetni a hír magjait, miszerint Amy a Sziget Fesztivál vendégeként a napokban várható látogatást tesz a városban. Az internetes posztok mellett amatőr felvételeket töltöttek fel különböző videó-megosztó portálokra. A nap végére a hír felkerült a velvet.hu magyarországi celeb-figyelő, nemzeti pletykabank szájtjára, és az RTLklub híradójában is említésre került, vagyis a fricska működött, bebizonyítva ezzel a celeb- és média világ, valóságának törékenységét, és attól való elrugaszkodottságát.

Sokan gondolhatják, -nem alaptalanul,- hogy ez nem újdonság, hanem a nyilvánvaló tényállás újbóli kijelentése, ami nem vezet sehova, tehát értelmetlen. Nekünk útmutatás kell, válaszok, megoldás arra, hogy hogyan tudnánk, -ha már szükséges- együtt élni egy ilyen társadalomban. Jó hír, különösen azoknak akik felismerték az égető szükséget a válaszok felkutatására, hogy a projekt vége nem jelenti a kutatás lezárultát. Ugyanis az ál-Amy Winehouse, mielőtt elpárolgott volna a hazai celebvilág színéről, meglátogatta a Gergye Krisztián társulat Szigeten tartott előadását, ahol egy nyakláncot akasztott Ágens, kortárs operapunk művésznő nyakába. A nyakláncon egy medalion függött rajta felirat: Ódium-art. Ez az esemény jelezte egy új koncepció, az Ódium-art születését, amelynek célja, hogy megtalálja a választ és betöltse az űrt.

Itt van hat a hatszázhuszonnegyedik érv, amiért rajongunk Amy Winehouse-ért, aki…-habár ott se volt- nagymértékben hozzájárult hazánk kulturális életének felpezsdüléséhez - amiért mi örökre szívünkbe zártuk őt, a hányattatott életű szupertehetséget. Az Ódium-art kísérlete illusztrálta, hogy vannak olyan esetek, mikor látszat a lényeg, hogy mennyit posztolsz és lájkolsz, és ha eleget, akkor a kollektív hit valósággá teheti a valótlant.

Emlékezzünk hálával az elhunyt Amy Winehousra, aki tudta nélkül is lehetővé tette, hogy magyar művészek kölcsönvegyék a személyiségét, és borsot törjenek a celeb társadalom, amúgy kokaint szippantó orra alá.

RIP Amy Winehouse

 

Ódium-art Sziget Amy Winehouse Budapest

http://www.youtube.com/watch?v=xzZABwIFz5o   

Amy Winehouse in Budapest

http://www.youtube.com/watch?v=Zc-mvd_AnTE  

Ódium-art Sziget Amy Winehouse Budapest

 http://www.indavideo.hu/video/Odium-Art_Sziget_Amy_Winehouse_Budapest

 Ódium-art production: How we created  

http://www.youtube.com/watch?v=xpvQIJWqaFc

 

Címkék: amy winehouse ágens ágens társulat 0. akció juda jelinek

Szólj hozzá!

5. TISZTELETBELI ÓDIUM-ART AKCIÓ: Bemutatjuk a VOINA GROUP ACTION-t

Ódium-art 2010.08.28. 19:51

Voina Group Action 3.

Nyilvános orgiát rendeztek Medvegyevért

  •  
2008. március 14., péntek 14:58 | Frissítve: 2008. március 14.

Február 29-én nyilvános orgiát rendezett a Vojna művészcsoport a moszkvai Biológiai Múzeumban, hogy az akcióval támogassa az azóta elsöprő többséggel elnöknek választott Dimitrij Medvegyevet. A rendezvény ellen sem civil szervezetek, sem a rendőrség nem léptek fel.

Három nappal Dimitrij Medvegyev új orosz elnök megválasztása [1] előtt egy extravagáns akcióiról elhíresült művészcsoport Putyin kiválasztott utódjában jó ürügyet látott egy nyilvános orgia megszervezésére, írja az Independent Media Center.

A "Basszunk a trónörökös kismackóért!" felkiáltással megrendezett február 29-i összejövetelen a résztvevő fiatalok a moszkvai Biológiai Múzeum egyik buzdító szlogenekkel feldíszített helyiségében mutattak be pornófilmbe illő jeleneteket. A Vojna (Háború) nevű művészcsoport hivatalos közleménye szerint nem mindennapi akciójukkal akarták kifejezni jókívánságaikat Dimitrij Medvegyevnek, valamint művészileg is támogatni akarták az elnöki szerepben szerintük még tapasztalatlan, és ezért segítségre szoruló politikust. Korábban azt is elmondták, hogy fel akarták vállalni, hogy mennyire szenvedélyesen támogatják Putyin utódját. A képzőművészekből és egyetemistákból álló csoport extravagáns akcióiról híresült el, 2007. május 1-jén kóbor macskákkal árasztottak el egy McDonald's éttermet, november 28-án pedig egy könyvfesztivál megnyitóján négy élő bárányt lógattak le az egyik emeltről.

A nyilvános orgiát február 23-án az elnöki Egységes Oroszország párt ifjúgárdájának (Molodaja Gvargyija) az észt nagykövetség közelében tartott nagygyűlésén jelentették be. Azon a gyűlésen mutatták be először a figyelemfelkeltő szlogent is, amit már akkor több száz zászlóra és molinóra felraktak. A gyűlésen külön kiemelték, hogy a kismackóval természetesen Medvegyevre céloznak, akinek a vezetékneve a medve szóból származik.

Sem civil szervezetek, sem a rendőrség nem szólalt fel a február 29-i rendezvény ellen. A múzeumban összegyűlt fiatal és kevésbé fiatal aktivisták több tévést, fotóst és újságírót is a helyszínre csábítottak, hogy hírt adjanak róla és dokumentálják a kampányszexet, bár az az alább is megtekinthető, a szoftpornó határait súroló videófelvételből is kiderül, hogy a lelkes amatőrök többnyire csak imitálták a közösülést.

Figyelmeztetés: Bár nyílt, öncélú pornográf jelenetek nem láthatók a videofelvételen, megtekintését azonban így is csak 18 éven felülieknek ajánljuk.

A cikk további része és a videó itt látható!

Címkék: moszkva medvegyev ágens ódium art ágens társulat tiszteletbeli ódium art akció vojna csoport voina vojna voina group action dimitrij medvegyev biológiai múzeum

Szólj hozzá!

4. TISZTELETBELI ÓDIUM-ART AKCIÓ: Bemutatjuk a VOINA GROUP ACTION-t

Ódium-art 2010.08.15. 23:13

VOINA GROUP ACTION 2.

Óriásfalloszt festettek egy pétervári hídra

2010. június 17., csütörtök 12:55 | Frissítve: 2010. június 17.

Ha jön a hajó, a híd felnyílik és a 60 méteres fallosz messziről láthatóvá válik, "fityiszt" mutatva az orosz belbiztonság szemben álló épületének. Megpróbálták, de nem sikerült lemosni.

Hatalmas falloszt rajzoltak egy felnyitható híd egyik elemére ismeretlenek Szentpéterváron, közvetlenül a Szövetségi Biztonsági Szolgálat (FSZB) helyi épületével szemben, amikor a Néva parti városban a 14. Nemzetközi Gazdasági Fórumra gyülekezik az orosz politikai és gazdasági vezetés, valamint számos magas rangú külföldi vendég.

bridge piter 02

A Guinness Rekordok Könyvébe illő, 60 méteres, primitív, de jól felismerhető ábra a híd felnyitásakor áll fel és válik az utcáról is láthatóvá. A Néván átívelő hidakat ugyanis Szentpéterváron nyáron gyakran felnyitják, hogy át tudjanak haladni a nagy tengerjáró hajók.

Az egyik angol nyelvű orosz blog [1] szerint a rajzot kilenc aktivista festette fel kevesebb, mint fél perc alatt: felosztották a célterületet, és éjjel fél egykor festékkel a kezükben végigrohantak rajta.  A fallosz tíz perccel később "erektálódott" először. Mindez Che Guevara születésnapján történt, de az aktivisták bevallottan a gazdasági fórum miatt választották a nyári időpontot.

A Moszkovszkij Komszomolec című lap csütörtöki beszámolója szerint a rajz két nap alatt a város attrakciójává vált: ott fényképezkedik mindenki. Az alkotás több fontos tanulsággal szolgál: egyrészt nem marad fenn örökre, szemben a tervek szerint felépítendő, 400 méter magas Gazprom-toronnyal, másrészt értésre adja, hogy ha nem engedélyezik a tüntetéseket a városban, akkor is marad lehetőség a tiltakozásra.

A tetteseket meg lehet találni és felelősségre lehet vonni, de jobb lenne, ha a hivatalnokok felbérelnék a tehetséges ifjakat a politikai élet felélénkítésére. Az ötlet ugyanis remek, s vagy 600 forintnyi árú festékkel néhány másodperc alatt felbecsülhetetlen értékű, és az emberek emlékezetében sokáig megmaradó eredményt produkáltak – áll a cikkben.

Az illetékesek fáradságot nem kímélve dolgoznak a rajz eltávolításán, de nehéz elképzelni, hogyan lehetne az aszfaltról eltüntetni a festéket, amíg az magától, illetve az autóforgalomtól le nem kopik.

Címkék: orosz pétervár ódium art ágens társulat vojna csoport voina 4. tiszteletbeli ódium art akció voina group action pétervári óriásfallosz guinness rekordok könyve

Szólj hozzá!

3. TISZTELETBELI ÓDIUM-ART AKCIÓ: Bemutatjuk a VOINA GROUP ACTION-t

Ódium-art 2010.08.10. 23:35

VOINA GROUP ACTION 1. Index-módra

Csirkét dugott fel a művészetért

2010. július 27., kedd 16:04 | Frissítve: 2010. július 27.

A szentpétervári óriás fallosszal is hírbe hozott orosz művészcsoport legújabb performance-ában az egyik női aktivista bontott csirkét dugott fel magának egy szupermarketben.

A Medvegyevért rendezett nyilvános orgia és a Szentpétervár egyik hídjára festett pöcs után újabb, a szexualitást, sőt a pina művészi és társadalmi szerepét feszegető performace-szal rukkolt elő az orosz Vojna művészeti csoport.

orosz1

A performance során a művészeti csoport egyik aktivistája, akit az oldalon csak úgy emlegetnek, mint a Csarnokméretű Pina elképzelhetetlenül nagy mellekkel, egy egész bontott csirkét helyezett fel a vaginájába egy szupermarketben, majd a csirkével fizetés nélkül távozott. A vélhetően a fogyasztói társadalom ellen tiltakozó akciót sem a rendőrség, sem a bolt biztonsági szolgálata nem szakította félbe, annak ellenére, hogy a képes tanúsága szerint hosszú időt vett igénybe a csirke felhelyezése, és az nem is sikerült tökéletesen: az állat szárnyai kilógtak az aktivistanő bugyijából.

A cikk további része itt olvasható:

Címkék: csirke háború szentpétervár ódium art ágens társulat 3. tiszteletbeli ódium art akció voina group action vojna csoport voina vojna óriás fallosz

Szólj hozzá!

2. TISZTELETBELI ÓDIUM-ART AKCIÓ: SUGÁR JÁNOS KONTRA VAM DESIGN

Ódium-art 2010.08.01. 22:26

Piszkos pénzek a VAM Design falán

2008. november 18., kedd 17:51 index.hu

Ha a Bodies kiállításról ismert VAM Design épületének belső falán jelenik meg egy kép, az művészet, ha ugyanazon a falon, de kívül, akkor bűncselekmény. A graffitiző képzőművész művészeti dialógusról, a háztulajdonos vállalkozó rongálásról beszél. Ami konkrét a történetben, az az 1,4 millió forint, amit egy negyvenszer hatvan centis terület újrafestéséért követelnek a művészen.

Egy művészeti akciója miatt rabosították a Képzőművészeti Egyetem egyik tanárát, amely még úgy is meglepő, ha tudjuk, a rabosítás a szakzsargonban nem azt jelenti, hogy az illetőt magánzárkába tuszkolják, hanem csupán ujjlenyomatot vesznek tőle, kihallgatják és házkutatást tartanak a lakásában. Sugár János ellen azért indult eljárás, mert a festékszóróval felfújta a VAM Design nevű Király utcai intézmény falára, hogy "Wash your dirty money with my art". Az intermédia tanszék oktatója szerint művészi tevékenysége miatt perelik, feljelentője, a VAM Design tulajdonosa szerint azonban szó sincs művészetről, inkább rongálás történt. Az ügy érdekessége, hogy a vállalkozó tavaly éppen a magyar képzőművészet felvirágoztatására és népszerűsítésére indított több százmillió forintos programot.

A pénzmosásba keveredett graffiti

"Wash your dirty money with my art". Ez a festékszóróval és stencillel készült felirat jelent meg a VAM Design épületén, amely a szélesebb közönség számára a felboncolt kínai hullákat bemutató Bodies kiállításról ismerhető.

Hogy mi az angol nyelvű szöveg értelme, nehezen fejthető meg: valami olyasmit jelent, hogy a művészetemmel mosd a piszkos pénzedet. Azonban nem pénzmosásról van szó, mivel e tevékenységet az angolmoney launderingnek mondja.

A szöveg a Vam falán

A cikk további része itt olvasható:

Címkék: 2. pénzmosás ágens vam design földes andrás ódium art ágens társulat sugár jános tiszteletbeli ódium art akció

Szólj hozzá!

1. TISZTELETBELI ÓDIUM-ART AKCIÓ: TÁP ÖNKRITIKA

Ódium-art 2010.07.30. 22:26

TÁP Önkritika

Roló

A TÁP Színház kikéri magának a véleményformálás utóbbi időben elburjánzott káros megnyilvánulásait. Felháborítanak minket a rossz kritikák, amelyek száraz kóróként nyikorognak a diskurzustérben, és megfosztanak bennünket a jogosan megillető örömtől és büszkeségtől. Írónk elszomorodott, rendezőnk őrjöng, a színészek a hajukat tépik.

Szerintünk jók az előadásaink. Mi szeretjük magunkat, és utáljuk olvasni a róluk született írásokat. Elhatároztuk, hogy elárasztjuk a sajtót a saját kritikáinkkal. Olyanokkal, amilyeneket mi szeretnénk olvasni, kényelmesen hátradőlve fotelünkben, mamuszban, teánkat kortyolgatva, csöndes, szerény megelégedettséggel.

A következő írások a mi kritikai eszményképeink. Ilyeneket várunk másoktól is.

TÁP Színház
 

„A magad külső szabadságát úgy szorítsd meg, hogy a mások szabadsága is elférjen a tied mellett." (Immanuel Kant)

A cikk itt olvasható tovább:

Címkék: kritika előadás ágens immanuel kant táp színház ódium art madák zsuzsanna 1. tiszteletbeli ódium art akció eszménykép

Szólj hozzá!

KÖZLEMÉNY ÓDIUM-ART

Ódium-art 2010.07.30. 22:07

HOSSZÚ IDEIG PARKOLÓPÁLYÁRA KERÜLTÜNK, AZONBAN ŐSSZEL ÚJRA FOLYTATJUK AZ ÓDIUM-ART MŰVÉSZETI AKCIÓCSOPORT MUNKÁJÁT. ADDIG IS A VILÁGBAN TÖRTÉNŐ IZGALMAS ÉS RADIKÁLIS MŰVÉSZETI TETTEKBŐL, ESEMÉNYEKBŐL NYÚJTUNK VÁLOGATÁST ÉS TISZTELETBELI ÓDIUM-ART AKCIÓKKÁ FOGADJUK AZOKAT.

Címkék: akció ágens ódium art tiszteletbeli ódium art

Szólj hozzá!

4. akció: A Kodály-módszer - A fiatal Kodály a Kakasos házban

Ódium-art 2010.03.10. 14:27

Aranykor - A Kakasos házban DEMO

Zongora: Darvas Bence
Énekes: Szakács Ildikó
Rendező: Szabó Ildikó

Címkék: kodály zoltán ódium art fogarasi gergely szakács ildikó 4. akció szabó ildikó darvas bence

Szólj hozzá!

4. akció: (előkészületben) A Kodály-módszer - Kodály és az államszocializmus művelődéspolitikája III (1963-1967)

Ódium-art 2010.02.22. 14:53

Kodály és az államszocializmus művelődéspolitikája III (1963-1967)

 

Részlet Péteri Lóránt előadásából:
[…] „Sárai Tibor zeneszerző, a Magyar Zeneművészek Szövetségének főtitkára 1963 tavaszán kelt levelében arról az igen zavarba ejtő tényről tájékoztatta Ilku Pál művelődésügyi minisztert, hogy Kodály Zoltán Szovjetunióba való meghívása „négy vagy öt éve" halasztódik. Való igaz, hogy legkésőbb 1960 tavaszán már szóba került Kodály kiutazásának lehetősége. A szovjet fél úgy vélte: „…Kodály esetleges szovjetunióbeli utazása jó hatással lenne a magyar értelmiségre, különösen egyes, még mindig tartózkodóan viselkedő vezető kulturális személyiségekre." A szovjetek „természetesen" ahhoz kötötték volna a meghívást, hogy Kodály azt mindenképpen elfogadja, de biztató jelnek tekintették, hogy a zeneszerző 1959-ben, első ízben, megjelent a szovjet követség november 7-i fogadásán. Bő hónappal később Kodálynak otthonában adták át a Szovjet Zeneszerzők Szövetségének meghívását. " […]

a cikk itt olvasható tovább

Címkék: állam ágens kodály módszer kodály zoltán államszocializmus ódium art ágens társulat ágens és a kodály módszer 4. akció forr a világ bús tengere művelődéspolitika péteri lóránt

Szólj hozzá!