HTML

Művészeti Akciócsoport

Ódium, mint valaminek a kellemetlen következménye, átka. A lét ódiumaként létrejött kérdésfelvetések, válaszok jelennek meg itt. Nemcsak azok, melyeket e művészeti csoport mutat meg akcióival, hanem a jelen művészeti életében részt vevők akciói is. Időnként a múlt merész művészeinek, gondolkodóinak a tettei, gondolatai is.

Indavideó

Utolsó kommentek

Friss topikok

3. akció (coming soon) – „Fújja szél a fákat, letöri az ágat...” (2. rész)

Ódium-art 2009.11.17. 20:37

A tarka egység részekké-szakadt,
rámzúdult a különbség-áradat.
Képzelj faágakat: mindegyiken
sok két- és hárommagvu tok terem:
így lett lassacskán mindennek neve
párjával: tej-víz, fehér-fekete,
kéz-láb, huszár-baka, fésű-kefe
s hármasban: elefánt-zsiráf-teve,
fü-fa-füst.

(Weöres Sándor: Fű, fa, füst)
 
Volt egy „Kinga” nevű évfolyamtársam. Nem hallottam még ilyen névről. Angliában senkit sem hívtak Kingának. Itthon sok név meglepő volt a számomra. Minden név furcsa és idegen volt, amelyeknek nem tudtam kikövetkeztetni az angol megfelelőjét - Viola, Sándor, Boglárka, Emese, Botond, Lehel, Ferenc – de a Kinga nevet kitüntetetten különlegesnek találtam. Felfedeztem benne a „king”, a „király” szót... Éjszakákon át azon gondolkodtam, hogy ki lehet ez a különleges lány, aki ezt a nevet viseli. Majd rájöttem, hogy nem lehet más, csakis az álruhás királylány....
Tesómmal Walt Disney-n nőttünk fel. Egyetlenegy magyar mesekazettánk volt, amelyre rokonaink vettek fel nekünk magyar rajzfilmeket. Nem sokat, minden meséből egy epizódot. Ezen a kazettán volt a Vuk, A nagy Ho-Ho-Ho Horgász, a Magyar Népmesék és a Mesék Mátyás királyról... Eszembe jutott, hogy Mátyás király álruhában járta az országot. Azt gondoltam, hogy talán ma sem változott a helyzet, és a magyar királyok, királynők, hercegek és hercegnők ma is álruhában bolyonganak közöttünk. Angliában más volt a helyzet, ott pontosan tudtuk, hogy melyik palotában laknak, és nem férkőzhettünk a közelükbe. Azonban tapasztalatból már tudtam, hogy Magyarországon minden másképp működik, ezért a királyi családtagok közvetlenségét a magyar különlegességek tárházába soroltam.
Rájöttem, hogy Kinga az álruhás királylány... Csakis az lehetett. Bár nem volt egy mesebeli szépség, kicsit zömök volt és rövid volt a haja, de Lady Diana-nak is rövid haja volt, ezért a külső jegyeknek nem tulajdonítottam túl nagy jelentőséget. Irtózatosan sajnáltam, hogy nem a „B” osztályba jártam, mert így nehezebben tudtam a közelébe férkőzni. Figyeltem az osztálytársaimat és az évfolyamtársaimat, a viselkedésükből pedig arra következtettem, hogy ők mit sem tudnak Kinga kilétéről... Csak én tudtam a titkot.
Tudtam, hogy a mesék tanulságokat fogalmaznak meg, és a helyes életvitelre nevelenek... Mátyás király megjutalmazta a jókat és megbüntette az irigyeket és a gonoszakat... Pontosan tudtam, mit kell tennem.
Mindenkinek a segítségére voltam az iskolában. Az egész osztályomat előre engedtem a menzában a sorban álláskor, segítettem őket a házifeladatok megoldásában, sőt odáig merészkedtem, hogy dolgozatíráskor súgtam a többieknek, néha már rámszóltak az osztálytársaim, hogy ne akarjam mindenáron cipelni a táskájukat, mert az agyukra megyek ezzel a viselkedésemmel. Időközben pedig szorgosan gyűjtögettem az 50 filléres és az 1 forintos takarékbélyegeket... Nagy célom volt vele. Mikor betelt a takarékpénztáram, beváltottam és annyi csokit vettem, amennyi kijött a pénzemből. Egyik reggel korábban bementem az iskolába, hogy be tudjak lopózni a „B”-sek osztálytermébe. Már előre kifigyeltem Kinga helyét és becsempésztem a csokoládékat a padjába egy papírcetli kíséretével: „Tudom, hogy ki vagy! Köszönöm, hogy megmutattad a helyes utat! Madák Zsuzsi
Pár órával később már a tanáriban kötöttem ki, ahol a két osztályfőnök az én „ügyemet” tárgyalta. Folyamatosan kérdésekkel bombáztak, hogy én, hogy képzelem, hogy ilyen leveleket dugdosok mások padjába, hogy csokoládéval próbálom lekenyerezni az iskolatársaimat. Rögtön tudtam, hogy ők sem tudnak Kinga kilétéről, de én nem árultam el őt, a könnyeimmel küszködtem, de tartottam magam... Bíztam a királyok utólagos igazságszolgáltatásában! Majd a „B”-sek osztályfőnöke egy mondattal rövidre zárta az ügyet: „Ő már a kapitalizmus gyermeke, végül is nem ő tehet róla!”
Nekem senki sem mondta, hogy Angliában kapitalizmus van, Magyarországon pedig nincs királyság....
Madák Zsuzsanna

Címkék: anglia akció művészet kapitalizmus királylány királyság ágens mátyás király ódium art ágens társulat madák zsuzsanna 3. akció

4 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://odiumart.blog.hu/api/trackback/id/tr271532786

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gravidus 2009.11.19. 22:00:06

Ez de kirááály! Nem is tudom hogyan lehet mindezeket megbocsájtani a fantáziátlanul tévelygő és mérgező felnőtteknek. Kérdés, hogy egyáltalán érdemes-e nekik megbocsájtani? ...

phál 2009.11.20. 01:59:14

"...Mondjátok meg a Cárnak, hogy Angliában a fegyvereket nem téglaporral tisztítják...

Mondjátok meg a Cárnak, hogy Angliában a fegyvereket nem...

Mondjátok meg a cárnak, hogy Angliában...

Mondjátok meg a cárnak...

Mondjátok..."

Konyec filma.

Ódium-art 2009.11.23. 00:44:04

@phál: Mondjátok meg a cárnak, hogy szeretem.

phál 2009.11.27. 02:54:58

Hát igen, ez egy ravasz szovjet rajzfilm volt...@Ódium-art:
süti beállítások módosítása